Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016

Το καλώδιο που θα μειώσει κατά 400 εκατ. τους λογαριασμούς ρεύματος


Το καλώδιο που θα μειώσει κατά 400 εκατ. τους λογαριασμούς ρεύματος

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Μετά την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή της διασύνδεσης των Κυκλάδων, οι ελπίδες για την περαιτέρω μείωση του κόστους των περίφημων υπηρεσιών κοινής ωφέλειας των γνωστών ΥΚΩ που περιλαμβάνονται στους λογαριασμούς ρεύματος, είχαν εναποτεθεί στο έργο της κατασκευής της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης. Ένα έργο με υψηλό κόστος, μεγάλες τεχνικές προκλήσεις και σοβαρές καθυστερήσεις. Ωστόσο πριν από μερικές εβδομάδες, όπως είχε αποκαλύψει το Capital.gr, παρουσιάστηκε και μια δεύτερη πιο γρήγορη, λιγότερο δαπανηρή και πιο εφικτή λύση, στη..
νέα Μελέτη Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς του ΑΔΜΗΕ. Ο λόγος για τη fast track διασύνδεση ισχύος 180 -200MW με εναλλασσόμενη τάση που θα συνδέσει την άκρη της Πελοποννήσου με την Κρήτη και μπορεί με κόστος 180 εκατ. ευρώ να καλύψει μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα (μέχρι το 2020) τις μισές ανάγκες του φορτίου βάσης της Κρήτης, με προφανές όφελος για το νησί, το ηλεκτρικό σύστημα και την τσέπη όλων των καταναλωτών αλλά και των επιχειρήσεων που θα μειώσουν τα ενεργειακά τους κόστη.
 
Τι είναι οι ΥΚΩ
Ένας καταναλωτής μπορεί να φτάσει να πληρώνει, εάν έχει μεγάλο σπίτι έως και 44 ευρώ η μεγαβατώρα για τις περίφημες υπηρεσίες κοινής ωφέλειας. Δηλαδή σε έναν λογαριασμό με 3000 κιλοβατώρες θα πληρώσει πάνω από 134 ευρώ μόνο για τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας. Αλλά και για τη βιομηχανία, που έχει πολύ μεγαλύτερες καταναλώσεις και επίσης πληρώνει τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, το κόστος για μια μικρή έως μεσαία βιομηχανική κατανάλωση το μηνιαίο ποσό για τις ΥΚΩ ξεπερνά τις 80 χιλιάδες ευρώ. Περισσότερο δηλαδή από την ετήσια μισθοδοσία για 4 εργάτες!
Τι είναι λοιπόν αυτές οι περίφημες υπηρεσίες κοινής ωφέλειας από τις οποίες επιβαρύνονται καταναλωτές και επιχειρήσεις; Είναι το ποσό που πληρώνουμε ώστε να μην υπάρχουν αυξημένες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά και ταυτόχρονα για να καλύπτονται τα κόστη από τα περίφημα κοινωνικά τιμολόγια για τους απόρους, τους ανέργους και τις λοιπές ευπαθείς ομάδες. Όμως το μεγαλύτερο κόστος παραμένει το κόστος για την επιδότηση των νησιών που δεν είναι διασυνδεδεμένα στο σύστημα και από αυτά τα χρήματα το 50% προέρχεται από το κόστος επιδότησης των τιμολογίων στην Κρήτη.
Επομένως το ηλεκτρικό σύστημα εκτιμάται επιβαρύνεται με 800 εκατομμύρια ευρώ ετησίως μόνο για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης, ποσό που μπορεί να μειωθεί ή ακόμη και να αφαιρεθεί εντελώς εάν κατασκευαστεί γρήγορα η διασύνδεση της Κρήτης. Επιπλέον οι μονάδες της Κρήτης είναι παλιές και δεν επαρκούν και επομένως εάν υλοποιηθεί η διασύνδεση τότε θα πρέπει να γίνουν άλλες κοστοβόρες επενδύσεις για την ανανέωση του παραγωγικού δυναμικού του νησιού.
 
Ποιά διασύνδεση
Τώρα στο ερώτημα ποια διασύνδεση, τίθεται το ερώτημα εάν αντέχει το σύστημα άλλη καθυστέρηση και βεβαίως εάν στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία είναι εφικτό να προχωρήσουν έργα με κόστος που ξεπερνούν το 1 δις. Σημειωτέον το φορτίο βάσης της Κρήτης είναι 350MW.
Σύμφωνα λοιπόν με τη νέα πρόταση που παρουσίασε ο ΑΔΜΗΕ στην αναθεωρημένη μελέτη ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς, υπάρχει η δυνατότητα να κατασκευαστεί ένα μικρό καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος με ισχύ 180-200MW που θα καλύψει το μισό φορτίο βάσης του νησιού ΑΜΕΣΑ., με όφελος το 50% των ΥΚΩ του νησιού.
Δηλαδή η πρόταση του ΑΔΜΗΕ επιτυγχάνει οικονομικό όφελος ίσο με το 50% των ΥΚΩ, δηλαδή περίπου 400 εκατ. ευρώ, με πολύ γρήγορη απόσβεση, χωρίς να απαιτούνται επιπρόσθετα δαπανηρά έργα υποδομής στα δίκτυα. Ταυτόχρονα η πρόταση εξασφαλίζει την καλύτερη αξιοποίηση και βιωσιμότητα της πρόσφατης επένδυσης της ΔΕΗ για τη νέα μονάδα φυσικού αερίου της Μεγαλόπολης, για την οποία δαπανήθηκαν σημαντικά ποσά, που αφορούν όχι μόνο στην υλοποίηση του έργου αλλά και στην επέκταση του δικτύου φυσικόυ αερίου και την ενίσχυση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας.
 
Βέλτιστη τεχνολογία
Όπως επισημαίνουν πηγές με εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις, η διεθνής εμπειρία καταδεικνύει ότι για τέτοιες μικρές αποστάσεις η βέλτιστη τεχνολογία για την κατασκευή της διασύνδεσης είναι το εναλλασσόμενο ρεύμα. Καταρχάς η εμπειρία από τη διασύνδεση Ελλάδας Ιταλίας, η οποία είναι τεχνολογίας συνεχούς ρεύματος, δείχνει ότι υπάρχουν συχνά βλάβες, που οδηγούν στην αναστολή της λειτουργίας του καλωδίου. Στον αντίποδα υπάρχουν πολλά επιτυχημένα παραδείγματα όπως η διασύνδεση Μαγιόρκα Ίμπιζα, η οποία έχει γίνει με τριπολικό εναλλασσόμενο ρεύμα (2 καλώδια) καθώς υπήρχε εμφανής διαφορά κόστους σε σχέση με την τεχνολογία του συνεχούς ρεύματος. Γενικά όπως επισημαίνουν τεχνικοί ειδήμονες τα τελευταία χρόνια κατά τη διάδοση και ανάπτυξη των ηλεκτρικών συστημάτων σε όλο τον κόσμο καταγράφεται καθολική διεθνής επικράτηση του εναλλασσόμενου ρεύματος έναν τι του συνεχούς και αποτελεί τον κανόνα και όχι την εξαίρεση.